środa, 16 marca 2011

Zabawa - rola i znaczenie

 

ZABAWA I JEJ ZNACZENIE DLA ROZWOJU DZIECKA


           



Zabawa  jest dominującą formą aktywności dziecka. Ma ona istotny wpływ na rozwój psychomotoryczny, percepcyjny, intelektualny oraz estetyczny przedszkolaka, a nadto daje mu możliwość samodzielnego podejmowania i rozwiązywania różnorodnych zadań.
Poprzez zabawę dziecko poznaje świat, w którym żyje, uczy się rozumieć, dostrzegać różnicę między rzeczywistością a wyobraźnią i fantazją.
Zabawa jest czynnikiem kształtującym sprawności i umiejętności dziecka, takie np. jak sprawności manualne, koordynację wzrokowo-ruchową; umiejętności odróżniania i poznawania kształtów, barw, wielkości przedmiotów itp.
Zabawa ma duże znaczenie dla rozwoju psychicznego i uspołecznienia dzieci. W jej toku kształtują się uczucia społeczne, dzieci przyswajają sobie normy, których następnie przestrzegają. Dzięki zabawie dziecko uczy się współżyć z innymi dziećmi, podporządkowuje się przepisom i zasadom obowiązującym w grupie, rozwija swoje uczucia społeczne.
            J. Huizingę wymienia pięć cech odróżniających zabawę od innych form aktywności człowieka:
1. Zabawa jest działaniem swobodnym, podjętym dobrowolnie, z własnej woli
    nie pod przymusem, czy na skutek zewnętrznych poleceń.
2. Zabawa jest działaniem bezinteresownym, dokonywana jest dla zadowolenia,  
    jakie mieści się w samym jej dokonaniu.
3. Zabawa odbywa się w określonym – często fikcyjnym miejscu i czasie,  
    cechuje ją odrębność i jednocześnie ograniczoność przestrzenno –czasowa.
4. W zabawie występuje element napięcia, oznacza to pojawienie się u
    bawiącego silnych emocji, dużego zaangażowania w to co się dzieje,
    osobistego stosunku do wykonywanych czynności.
5. Zabawa jest ujęta w normy, rządzą nią pewne reguły, tworzy ona pewien
    porządek. Zabawa jest działaniem wykonywanym dla własnej przyjemności, a
    opartym na udziale wyobraźni, tworzącej nową rzeczywistość.

Motywem zabawy nie jest osiąganie ważnych lub praktycznych efektów, ani nawet samo działanie, ale doświadczenie pewnych istotnych dla dziecka stron rzeczywistości, których inaczej nie jest ono w stanie przeżyć. Dobra zabawa jest dziecku potrzebna jak jedzenie, odzież, sen. Wywołuje u dziecka radość, a jednocześnie uczy i rozwija.

Człowiek nie jest w pełni człowiekiem, jeśli się nie bawi (Schiller)
 i o tym należy PAMIĘTAĆ
  
Literatura:
Getka B., Rola zabawy w Życiu dziecka, [w] Wychowanie w Przedszkolu, nr 3, 1994.
Okoń W., Zabawa, a rzeczywistość, Warszawa 1987.
Szuman S., Rola działania w rozwoju umysłowym małego dziecka, Wrocław 1995.
Żebrowska M., Psychologia rozwojowa dzieci i młodzieży.

Zdjęcie:

5 komentarzy:

  1. Super artykuł. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  2. Świetna sprawa. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  3. Rozwój przez zabawę dzieci moim zdaniem jest bardzo fajnym pomysłem. Mimo wszystko ja polecam każdemu przeczytanie artykułu https://whisbear.com/pl/blog/bo-to-zla-matka-byla-czyli-dlaczego-tak-chetnie-krytykujemy-kobiety-ktore-sa-matkami-jak-my/ gdyż właśnie tam opisano wszelkie kwestie zachowania i wychowania.

    OdpowiedzUsuń
  4. Jestem pod wielkim wrażeniem. Świetny artykuł.

    OdpowiedzUsuń
  5. Tak naprawdę chyba każde dzieci lubią zabawą i zdecydowanie jeszcze w takim miejscu jakim jest przedszkole. Odkąd moje maluchy chodzą do przedszkola http://przedszkole.warszawa.pl/ to ja już dziś dokładnie wiem, że bardzo często nie chcą nawet wracać do domu.

    OdpowiedzUsuń